لوسمی گربه ها چیست؟

11 فروردین 0

لوسمی گربه ها چیست؟

FeLV چیست؟

ویروس لوسمی گربه یکی از مهمترین بیماری های عفونی در گربه هاست. این ویروس قادر است ماده ژنتیکی خود را وارد DNA سلول میزبان کند و مدت ها بصورت پنهان در بدن میزبان تکثیر کند.

یكي از مهمترین آثار اين ويروس تضعيف سیستم ايمني و کاهش سیستم دفاعي بدن است که موجب میشود گربه به عفونتهاي ديگر قارچي، انگلي، باكتريايي مبتلا شود. بيشتر گربه هاي آلوده به اين ويروس هيچ گونه علامتي مبنی بر بيمار بودن از خود نشان نميدهند به اين حالت اصطلاحا دوره خاموشی ویروس گفته می شود که ممکن است از چند هفته تا چند سال طول بکشد.

DNA ویروسی می تواند چندین مشکل ایجاد کند، از جمله تبدیل سلولهای طبیعی به سلولهای سرطانی بدخیم. همچنین با فعال شدن ویروس تولید گلبولهای قرمز خون در مغز استخوان مختل شده و در نتیجه گربه به شدت کم خون می شود.

گربه هاي مبتلا ميتوانند دچار علايمي مثل کاهش وزن، ضعف، تب، كم آبي، التهاب بيني همراه با ترشحات و گرفتگي، التهاب چشم، زخم در دهان، بزرگ شدن غدد لنفاوي، بيماريهاي مزمن تنفسي، اسهال و بداشتهايي و كم خوني شوند.

این ویروس از طریق خون قابل انتقال است. چنگ و گاز عمیق، جفت­گیری و بارداری راه های اصلی انتقال محسوب می شود. بچه گربه ها بسیار مستعد ابتلا به عفونت و بیماری FeLV هستند. گربه های بالغ و بچه گربه های بزرگتر از 16 هفته کمتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند. برخی از گربه های آلوده ممکن است سالها زندگی کنند، این امر به سن، ایمنی و میزان ویروس آلوده در بدن بستگی دارد. سیر بیماری در گربه ها متفاوت است. هنگامی که گربه علائم را نشان می دهد درمان اغلب پیچیده می شود. بیماری اغلب به سرعت وخیم می شود و در نهایت موجب مرگ گربه می شود.

در مورد واکسیناسیون در برابر این بیماری اختلاف نظر وجود دارد و فقط برای گربه هایی که احتمال خطر ابتلای آنها بالاست، توصیه می شود. در ایران و بعضی از کشورها واکسیناسیون علیه این بیماری انجام نمی شود. گربه های ولگرد و گربه هایی که در فضای باز زندگی میکنند و همچنین گربه هایی که ممکن است در کنار سایر گربه های آلوده به ویروس زندگی کنند، باید واکسینه شوند. گربه های داخل خانه که احتمال قرار گرفتن در کنار سایر گربه ها را ندارند، بعید است که آلوده شوند. توجه به این نکته ضروری است که گربه های در معرض خطر باید مانند بچه گربه ها واکسینه شود، به این صورت که ابتدا واکسن تزریق میشود سپس سه هفته بعد از تزریق اول یک نوبت دوز تقویت کننده تزریق میشود و به دنبال آن واکسیناسیون سالانه انجام می شود.