پن لکوپنی یا وبای گربه چیست؟

06 مرداد 3

پن لکوپنی یا وبای گربه چیست؟

والدین هر گربه ای درک می کنند که هیچ موقعیتی پر استرس تر از زمانی که گربه بیمار است وجود ندارد. یک بیماری عفونی شدید ممکن است با علائم محدودی ظاهر شوند. در ادامه با مطالعه توضیحات دکتر کارولین وایلد درباره پن لوکوپنی گربه با ما همراه باشید.

پن لوکوپنی Panleukopenia یا وبای گربه ها یک ویروس بسیار مسری در گربه است که مشابه پاروویروس درسگها است. این بیماری اغلب در بچه گربه های واکسینه نشده ۳-۵ ماهه اتفاق می افتد. این ویروس سلولهای در حال تقسیم بدن را آلوده می کند، که بیشترین تأثیر را روی روده، مغز استخوان و بافت لنفاوی می گذارد و باعث از بین رفتن این سلول ها، ایجاد علائم گوارشی، از جمله استفراغ شدید و اسهال  و سرکوب سیستم ایمنی می شود.

استفراغ و اسهال ار علائم بسیار شایع است این بیماری ست زیرا ممکن است بدن گربه به سرعت کم آب شود.

چگونه گربه ها به پن لوکوپنی مبتلا می شوند؟

ممکن است گربه در مکان های مختلف به این ویروس مبتلا شود، بنابراین بسیار مهم است که خانه عاری از آلودگی و تمیز باشد. در ادامه دکتر وایلد نحوه ابتلا به ویروس و چگونگی درمان و از بین بردن ویروس را توضیح داده است.

گربه آلوده ویروس پن لوکوپنی را از طریق تمام ترشحات بدن (مدفوع، بزاق و ادرار) دفع می­کند. این ویروس در برابر عوامل محیطی و بسیاری از مواد ضد عفونی کننده بسیار مقاوم است و می تواند تا یک سال در محیط باقی بماند.

ویروس می تواند بر روی سطوحی مانند ملحفه های آلوده، ظرف خاک، کاسه های غذا و لباس باقی بماند. گربه هایی که از ویروس بهبود یافته اند می توانند ویروس را تا ۶ هفته انتقال دهند. انتقال بیماری حتی می تواند از گربه باردار آلوده به جنین ها هم اتفاق بیفتد.

علائم پن لوکوپنی گربه:

ممکن است تشخیص اینکه گربه شما حال خوبی ندارد، دشوار باشد. همانطور که همه ما می دانیم، گربه نمی توانند به شما بگوید که حال خوبی ندارد.

برخی از علائم رایج پن لوکوپنی گربه عبارتند از:

• کمبود آب بدن
  • بی حالی
  • بی اشتهایی

درمان:

دامپزشک می تواند بهترین روش درمان را برای گربه شما تعیین کند. طبیعتا، برنامه درمانی ممکن است براساس پیشرفت ویروس متفاوت باشد.

در حالی که بدن گربه در حال مبارزه با عفونت است درمان حمایتی برای او آغاز می­شود. درمان حمایتی معمولاً شامل بستری در بیمارستان و تجویز مایعات برای اصلاح میزان مایعات از دست رفته  ناشی از استفراغ و اسهال و آنتی بیوتیک ها  است.

متأسفانه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و در جنین هایی که در دوران بارداری مبتلا می شوند  باعث رشد ناقص مخچه می شود که منجر به عدم تعادل نوزاد خواهد شد با این حال، این بچه گربه ها فعالیت ذهنی طبیعی دارند و بنابراین می توانند نسبتاً طبیعی زندگی کنند.