کمک های اولیه در حیوانات خانگی

06 مرداد 3

کمک های اولیه در حیوانات خانگی

آیا می دانید اگر پت شما دچار شکستگی استخوان یا تشنج شود، چه باید بکنید؟

دانستن برخی از تکنیک های اصلی کمک های اولیه پت می تواند به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ باشد.

در ادامه به بررسی کمکهای اولیه اضطراری برای پت می پردازیم تا قبل از مراجعه به دامپزشک از اقداماتی که می توانید برای پت خود انجام دهید آگاه باشید:

تصادف

پت مبتلا به درد معمولا به گاز گرفتن تمایل دارد. بنابراین سعی کنید شما را گاز نگیرد و سپس به آرامی زبان حیوان را به بیرون بکشید تا خونریزی یا ترشحات بزاق باعث خفگی نشود. پت را از جاده دور کنید و در حالی که او را به آرامی روی یک حوله یا پتو قرار داده اید، روی زمین بکشید. توجه کنید که نباید پت مصدوم را بلند کنید. باید سعی کنید تا بدن او را گرم نگه دارید. اگر به نظر می رسد استخوان شکسته ای وجود دارد، تمام تلاش خود را بکنید تا زیاد او را جابجا نکنید.

مسمومیت

بسیاری از موادی که در منزل نگه میداریم ممکن است برای سگ ها و گربه ها خطرناک باشد – مانند ضد یخ، حشره کش ها، آسپرین، کشمش و آدامس های بدون قند. اما وحشت نکنید. بسیاری از آنها پادزهر نیز دارند. شما میتوانید قبل از مراجعه به دامپزشک با او تماس بگیرید تا کمکهای اولیه را برای پت خود انجام دهید.

خفگی

اگر پت شما بیهوش است، دهان او را باز کنید و سعی کنید با دست شیء موجب خفگی را خارج کنید. اگر پت شما هوشیار است، می توانید با فشار با دست روی قسمت پایینی دنده ها و کشش شکمی از پایین به بالا به خارج کردن جسمی که پت بلعیده کمک کنید. همچنین می توانید او را به پهلو بخوابانید و دقیقا به پشت دنده‌ها و به طرف جلو فشار وارد کنید تا شیء خارج شود.

تشنج

معمولاً در کمتر از ۳ دقیقه تشنج به خودی خود متوقف می شود. باید بدانید حین وقوع تشنج هر نوع وسایل متحرک خانه را از او دور کنید. دست یا صورت خود را در نزدیکی دهان پت قرار ندهید و زبان او را از دهانش بیرون نکشید. وقتی تشنج تمام شد، با دامپزشک تماس بگیرید.

گازگرفتگی

اگر حیوان دیگری پت شما را گاز گرفت بلافاصله او را نزد دامپزشک ببرید. فشار دندان حیوانات دیگر ممکن است مقدار زیادی مو و گرد و خاک را به داخل زخم فرو کند و اگر به‌موقع تمیز نشود، زخم عفونت می‌کند.

نیش حشرات

در صورت ممکن نیش را به کمک یک موچین از پوست خارج کنید. مصرف برخی آنتی هیستامین ها میتواند در کاهش علائم موثر باشد، برای اطلاع از نوع دارو و مقدار مصرف آن با دامپزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده علائمی مانند تورم در صورت یا گردن و یا کهیر در تمام بدن فورا به دامپزشک مراجعه کنید زیرا این علائم می توانند نشانه شوک آنافیلاکسی باشند که یک موقعیت اورژانس جدی محسوب می­شود.

گرمازدگی

اگر پت شما به شدت لنگ می زند، تعادل ندارد، به سختی نفس میکشد، یا علائم دیگر گرمازدگی را نشان می دهد، فورا او را به سایه منتقل کنید. یک پارچه خنک و مرطوب را دور گردن و سر او قرار دهید (توجه کنید پارچه مرطوب را روی صورت قرار ندهید). همچنین می توانید قبل از مراجعه به دامپزشک، روی شکم پت خود را به آرامی با آب خنک مرطوب کنید. هرگز پت را خیلی سریع خنک نکنید زیرا می تواند خطرناک باشد.

برچسب ها:
اشتراک گذاری