زمانی که گربه از غذا خوردن امتناع میکند، چه باید کرد؟

01 اردیبهشت 3

زمانی که گربه از غذا خوردن امتناع میکند، چه باید کرد؟

اگر گربه شما از غذا خوردن امتناع میکند، احتمالا یک مسئله جدی رخ داده است.

اگرچه امتناع از خوردن غذا برای انواع پت بسیار مهم است، اما برای گربه ها می تواند خطرناک تر باشد.

وقتی پت به اندازه کافی غذا نخورند، برای تامین انرژی باید از ذخایر چربی خود استفاده کنند. قبل از اینکه چربی ذخیره شده آماده تامین انرژی شود، باید توسط کبد فرآوری شود. این مرحله به منابع کافی پروتئین نیاز دارد.

با کاهش سریع وزن در گربه ای که غذا خوردن را متوقف می کند، منابع پروتئین کاهش می یابد و چربی در کبد تجمع می یابد، این امر منجر به یک وضعیت خطرناک به نام لیپیدوز کبدی می شود که می تواند نارسایی کبد را در پی داشته باشد.

از بین رفتن اشتهای گربه اغلب نشان دهنده بیماری است، بنابراین به محض مشاهده تغییر در عادات غذایی گربه خود باید با دامپزشک مشورت کنید.

دلایل امتناع گربه از غذا خوردن:

بیماری: از دست دادن اشتها یکی از مهمترین شاخصه ها است که نشان میدهد گربه دچار مشکلی شده است. بنابراین اگر گربه شما ناگهان از خوردن غذا خودداری کرد، حتما تعدادی از شرایط مختلف ممکن است مسئول آن باشد، از جمله عفونت ها، نارسایی کلیه، مشکلات پانکراس، مشکلات روده و سرطان. اما همیشه مشکل جدی نیست – چیزی به سادگی دندان درد نیز باعث می شود گربه شما از غذا خوردن دست بکشد.

واکسیناسیون: اگر اندکی بعد از واکسیناسیون روتین متوجه کاهش اشتها گربه خود شدید، در این صورت، دلیل عدم تمایل گربه به غذا خوردن ممکن است واکنشی منفی به واکسن باشد. اگرچه واکسن برای میلیون ها گربه نجات بخش است، اما در بعضی از آنها عوارض جانبی ایجاد می کند. از بین رفتن اشتها از جمله شایع ترین این عوارض جانبی است که معمولاً موقتی و خفیف است.

مسافرت و محیط نا آشنا: مانند بسیاری از انسانها، بسیاری از گربه ها موجودات عادت پذیری هستند. بنابراین تغییر روال می تواند منجر به از دست دادن اشتها شود. علاوه بر این، برخی از گربه ها هنگام مسافرت با ماشین یا هواپیما دچار بیماری حرکتی می شوند که می تواند منجر به حالت تهوع و امتناع از خوردن غذا شود.

مسائل روانشناختی: اگر دامپزشک تشخیص داده است که گربه شما از نظر جسمی بیمار نیست، اضطراب یا افسردگی می تواند دلیلی باشد که گربه غذا نخورد. تغییرات در خانه و گاهی اوقات حضور افراد جدید یا تغییر در برنامه های روتین گربه می توانند بر روی سلامت عاطفی او تأثیر بگذارند. گاهی تغییر در رژیم غذایی نیز میتواند منجر به بی اشتهایی گربه شود.

آنچه شما می توانید انجام دهید:

به یاد داشته باشید که امتناع کامل از غذا خوردن می تواند عواقب مخربی داشته باشد.

اگر بیماری دلیل بی اشتهایی گربه است، با دامپزشک خود مشورت کنید تا بهترین رژیم غذایی را برای گربه خود فراهم کنید. ممکن است تغییر در نوع ماده غذایی برای رفع عدم تمایل گربه به غذا خوردن موثر باشد. بعضی از گربه ها ممکن است هنگامی که نسبت به خیلی غذاها بی اشتها هستند، غذای کنسرو شده را بخورند. در موارد شدیدتر، دامپزشکان ممکن است داروهایی را تجویز کنند که به عنوان محرک اشتها عمل می کنند و یا توصیه می کنند که رژیم غذایی مایع را برای گربه خود فراهم کنید. در برخی موارد دامپزشک می تواند برای اطمینان از تغذیه مناسب، قرار دادن یک لوله تغذیه را توصیه کند.

وقتی بیماری عامل بی اشتهایی گربه نیست، مواردی وجود دارد که می توانید برای ترغیب گربه خود به خوردن غذا از آنها استفاده کنید.

ممکن است متوجه شده باشید که برخی غذاهای خاص مانند جگر یا ماهی کنسروی می توانند به عنوان محرک اشتها برای برخی گربه ها عمل کنند. به یاد داشته باشید که این غذاها را به مقدار کمی تهیه کنید. مقادیر زیاد ممکن است با ایجاد کمبود یا افزایش برداشت برخی ویتامین ها به گربه شما آسیب برساند.

سعی کنید گربه خود را به خوردن غذای کنسروی تشویق کنید. همچنین گرم کردن غذا یا مخلوط کردن در روغن ماهی، آبگوشت یا تخم مرغ پخته شده می تواند گربه شما را به خوردن غذا تشویق کند. اگر گربه شما هنوز غذا نمی خورد، غذا را از او دور کنید و بعداً غذای تازه ی دیگری برای او تهیه کنید.

اگر گربه شما به طور انحصاری غذای انسانی را خورده است، حتماً او را طی چند هفته با هم آمیختن غذای مورد علاقه اش با غذای مخصوص گربه، تغذیه کنید. با گذشت زمان، شما باید قادر باشید این نسبت را تغییر دهید تا زمانی که گربه شما فقط غذای گربه را بخورد.

بسیاری از متخصصان توصیه می کنند رژیم غذایی گربه را دو تا چهار بار در سال با استفاده از یک روش مشابه تغییر دهید. این عمل ممکن است در به حداقل رساندن آلرژی غذایی و مشکلات روده کمک کند.

منبع: WebMd

برچسب ها:
, , , ,
اشتراک گذاری