دیابت در گربه

31 فروردین 3

دیابت در گربه

دیابت گربه ها شبیه به دیابت نوع دو در انسانها است: قند خون بالا می رود زیرا انسولین گربه یا ناکارآمد است یا به مقدار کافی تولید نمی شود. دیابت اگر درمان نشود، می تواند به یک وضعیت تهدید کننده زندگی تبدیل شود.

گربه های خانگی، میانسال و چاق به احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت دارند، اما دیابت تقریباً در هر سنی ممکن است بروز کند.

علائم دیابت گربه:

• کاهش وزن، حتی اگر گربه شما اشتهای خوبی داشته باشد
  • افزایش مصرف آب (شایعترین علامت)
  • افزایش دفع ادرار
  • افزایش اشتها (مراحل اولیه) یا از بین رفتن اشتها (مراحل پایانی)
  • بی حالی

اگر یک گربه دیابتی به درستی درمان نشود، به کتواسیدوز مبتلا می شوند. گربه ها در این مرحله غذا نمی خورند و آب نمی نوشند. با پیشرفت کتواسیدوز، در حالت کما قرار می گیرند و در صورت عدم درمان اورژانسی، می میرند.

علت اصلی دیابت در گربه ها

علت اصلی دیابت در گربه ها این است که انسولینی که بدن آنها تولید می کند، ناکافی و یا ناکارآمد است. این بدان معنی است که انسولین برای ورود گلوکز به سلولها برای تأمین انرژی، کمک نمی کند یا انسولین کافی در بدن وجود ندارد.

عواملی که خطر ابتلا به دیابت را افزایش میدهند:

تغذیه از غذای انسان

تغذیه بیش از حد غذای انسانی می تواند باعث التهاب لوزالمعده و مانع از تولید انسولین شود.

استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئید

استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدها، می تواند گربه را مستعد ابتلا به دیابت کند.

چاقی

اضافه وزن، گربه ها را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می دهد. بسیاری از گربه های خانگی با افزایش سن دچار افزایش وزن نیز میشوند. اگر گربه شما اضافه وزن دارد، از دامپزشک خود کمک بخواهید تا به آنها در رسیدن به وزن سالم کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید.

اگر گمان می کنید گربه شما مبتلا به دیابت است، با دامپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

اگر گربه شما بی حال است یا غذا نمی خورد، ممکن است به مراقبت فوری دامپزشکی احتیاج داشته باشد.

تشخیص دیابت در گربه ها

پس از معاینه فیزیکی و شناسایی علائم بیماری در گربه، دامپزشک آزمایش خون و ادرار را برای تایید تشخیص خود، درخواست میدهد.

علاوه بر بررسی میزان گلوکز (قند) در خون و ادرار گربه، دامپزشک سایر بیماری هایی که علائمی شبیه به دیابت دارند، مانند بیماری کلیه و پرکاری تیروئید، را بررسی می کند.

آنها همچنین شرایطی را که می تواند درمان دیابت را پیچیده کند، مانند عفونت ها و کتواسیدوز دیابتی، که نیاز به بستری شدن دارند، را بررسی می کنند.

درمان گربه های دیابتی

هدف از درمان کاهش علائم بیماری و رساندن سطح قند خون نزدیک به حد طبیعی است.

برای رسیدن به این اهداف ممکن است، تغییر رژیم غذایی و کاهش وزن، علاوه بر انسولین درمانی، تجویز شود.

اگر گربه دچار کتواسیدوز شده باشد، در بیمارستان بستری می شود و انسولین و همچنین مایعات وریدی برای او تجویز میشود. تا زمانی که غذا بخورد، و میزان قند خون و الکترولیت ها تثبیت شود، درمان در بیمارستان ادامه می یابد.

انسولین درمانی در منزل

انسولین درمانی در خانه پس از تأیید تشخیص آغاز می شود. دامپزشک به شما آموزش می دهد که چگونه انسولین را در خانه برای گربه تزریق کنید.

متداول ترین انسولین ها در گربه ها گلارژین و PZI هستند.

انسولین با تزریق در زیر پوست، معمولاً دو بار در روز، و بعد از غذا خوردن گربه انجام می شود.

داشتن یک گربه با یک بیماری مزمن مانند دیابت نیاز به تعهد کامل شما دارد. آنها به تزریق انسولین دو بار در روز، و همچنین آزمایش منظم خون نیاز دارند.

دامپزشک شما ممکن است توصیه کند که یاد بگیرید که چگونه قند خون گربه را در خانه اندازه بگیرید. این کار با گرفتن یک قطره خون از گوش گربه انجام میشود، دقیقاً مثل انسان دیابتی که با نمونه خون از نوک انگشت خود، میزان قند خونش را اندازه میگیرد.

اگر گربه شما قادر به ایستادن روی پاهای خود نیست، یا بیهوش شده، ممکن است نشانه مصرف بیش از حد انسولین و افت قند خون (هیپوگلیسمی) باشد.

اگر گربه شما علائم فوق را نشان می دهد، مقدار خیلی کمی (کمتر از یک قاشق چایخوری) شربت عسل یا شربت افرا را به دهان او بمالید.

از انگشت خود برای مالیدن شربت روی لثه های گربه استفاده کنید. سپس بلافاصله با دامپزشک خود تماس بگیرید، یا گربه را نزد دامپزشک ببرید.

امید به زندگی در گربه های مبتلا به دیابت بسته به وضعیت آنها متفاوت است. گربه ای که دیابت او به خوبی کنترل شده باشد، ممکن است عمر طبیعی داشته باشد.

پیشگیری از دیابت در گربه ها

اجازه ندهید که گربه شما چاق شود، او را به ورزش کردن تشویق کنید، او را با غذای مناسب گربه تغذیه کرده و در صورت امکان از مصرف طولانی مدت استروئیدها خودداری کنید.

منبع: PetMD