عقیم سازی در خرگوش

30 فروردین 3

عقیم سازی در خرگوش

عقیم سازی از مشکلات تهدید کننده زندگی (به خصوص در خرگوش های ماده) مانند بارداری های ناخواسته جلوگیری می کند. به طور کلی عقیم سازی برای یک زندگی طولانی و سالم امری حیاتی است.


اگر یک جفت خرگوش نر و ماده در خانه دارید، هر دو باید عقیم شوند تا بتوانند در کنار هم زندگی خوشی داشته باشند. اگر خرگوش ماده عقیم شود، و خرگوش نر عقیم نشود، این امر میتواند منجر به کشمکش بین خرگوشها شود و باعث ایجاد استرس در هر دو خرگوش می شود. اگر خرگوش نر خود را عقیم کنید اما خرگوش ماده عقیم نشود، او بارداری های کاذب تکراری خواهد داشت و احتمالاً پرخاشگر می شود و در معرض خطر مرگ زودرس ناشی از سرطان رحم قرار دارد.

خرگوش های نر در هر سنی می توانند عقیم شوند. اما بهتر است به محض پایین آمدن بیضه، عقیم سازی انجام شود یعنی در حدود سن ۱۰-۱۲ هفته.

اگر خرگوش نر جوان در طی چند روز پس از پایین آمدن بیضه ها عقیم شده باشد، دیگر فرصت باروری نخواهد داشت. اما اگر در سنین بالاتر عقیم شود، باید مراقب باشید زیرا خرگوش های نر بلافاصله پس از عقیم کردن نابارور نمیشوند (اسپرم بالغ ممکن است قبلاً از بیضه خارج شده باشد و به طرز شگفت آوری می تواند مدت زیادی زنده بماند!)، بنابراین تا شش هفته پس از عمل او را از خرگوش ماده بالغ دور نگه دارید.

برای خرگوش ماده، عقیم کردن شامل یک عمل جراحی بزرگ است. رحم و تخمدان او باید از طریق ایجاد برشی در شکم، برداشته شود. ماده ها به محض اینکه عقیم شدند، نابارور هستند.

ماده ها را نیز می توان از حدود ۱۰ تا ۱۲ هفتگی عقیم کرد، اما رحم در این سن بسیار کوچک است و به طور کلی سن ۱۶-۲۰ هفته ترجیح داده می شود. به دلیل مقدار چربی موجود در رحم و خونرسانی آن، امکان عقیم کردن خرگوش با سن بیش از ۹ ماه می تواند چالش برانگیز باشد. اندازه فیزیکی خرگوش معمولاً یک چالش جراحی نیست.

مزایای عقیم سازی خرگوش نر

  • نرهای عقیم نشده می توانند تولید مثل کنند.
  • عقیم سازی به کنترل جمعیت خرگوشها بسیار کمک میکند.
  • خرگوش های نر عقیم نشده اغلب مانند گربه ها در قلمرو خود و بر روی اشیا ادرار میکنند.
  • ریسک ابتلا به سرطان بیضه ها و غده پروستات در خرگوش عقیم نشده بیشتر است.
  • عقیم سازی معمولاً آموزش استفاده از ظرف خاک را بسیار آسان می کند.
  • پس از عقیم شدن، سطح تستوسترون به طرز چشمگیری کاهش می یابد که حس پرخاشگری را کاهش میدهد یا به طور کامل از بین میبرد.
  • خرگوش نر عقیم شده کمتر با خرگوش ها و حیوانات دیگر دعوا می کند.
  • طول عمر خرگوش های عقیم شده بیشتر است.
  • خرگوش نر عقیم شده رفتارهای ناخوشایند جنسی را بسیار کمتر از قبل بروز می دهند

مزایای عقیم سازی خرگوش ماده

  • ماده های عقیم نشده در معرض خطر بسیار بالایی برای دو بیماری کشنده سرطان رحم و عفونت رحم قرار دارند.
  • خرگوش ماده عقیم شده کمتر به تومورهای پستانی مبتلا میشوند.
  • در کنار هم نگه داشتن دو خرگوش ماده عقیم نشده، حتی اگر خواهر باشند، احتمالاً منجر به درگیری جدی و خطر جراحات می شود.
  • خرگوش ماده ممکن است در اثر فعالیت هورمونی تخمدان، در حالی که باردار نیست علائم بارداری کاذب را از خود بروز دهد. اگر چه این حالت از نظر پزشکی خطرناک نیست اما می تواند به خرگوش استرس زیادی حاصل از فعالیتهایی نظیر لانه سازی، تولید شیر و پرخاشگری برای حفظ قلمرو را تحمیل کند.
  • حاملگی خرگوش کوتاه است – حدود ۳۱ روز. ماده ها می توانند بلافاصله پس از زایمان مجدداً جفت گیری کنند، بنابراین اگر خرگوش نر هنوز در اطراف او است، بدیهی است که شما دچار انفجار جمعیت خرگوشهایتان خواهید شد!
  • خرگوش ماده عقیم شده رفتارهای ناخوشایند جنسی را بسیار کمتر از قبل بروز می دهند.

آیا عمل جراحی عقیم سازی بی خطر است؟

تا حدود ۱۰ سال پیش، جراحی خرگوش به عنوان یک جراحی پر خطر در نظر گرفته می شد و بسیاری از دامپزشکان تمایلی به انجام جراحی بر روی خرگوش ها نداشتند. امروزه داروهای بیهوشی بسیار ایمن تری در دسترس هستند، تکنیک های بیهوشی بسیار پیشرفت کرده اند، بنابراین عمل عقیم سازی خرگوش بسیار ایمن تر است.

با این حال، جراحی کم خطر به معنای جراحی بدون خطر نیست. جراحی بر روی هر حیوانی می تواند عوارض غیر منتظره ای از جمله خطر مرگ را در پی داشته باشد، اما برای اکثر خرگوش ها فواید عقیم سازی بسیار بیشتر از خطرات دیگر است.

مراقبت های قبل از عمل

قبل از تاریخ عمل، خرگوش خود را نزد دامپزشک کلینیک سفید ببرید تا از معاینات کامل انجام شود و در مورد روش کار با دامپزشک صحبت کنید. دامپزشک کلینیک سفید دستور آزمایش خون می­دهد.

رژیم غذایی را در فاصله یک هفته قبل از جراحی تغییر ندهید. خرگوش ها نمی توانند استفراغ کنند، بنابراین نیازی به ناشتایی قبل از عمل نیست. به محض به هوش آمدن خرگوش غذا دادن به خرگوش مشکلی ندارد.

مراقبت های بعد از عمل

خرگوش شما پس از جراحی باید غذا بخورد.

خرگوش نر معمولا ۲ روز و خرگوش ماده ۵ تا ۶ روز باید در قفس استراحت کند. هرگونه ترشحات یا باز شدن بخیه را به پرستار کلینیک سفید اطلاع دهید.

پرستار بخش جراحی کلینیک سفید بطور برنامه ریزی شده با شما تماس گرفته و حال حیوان شما را جویا خواهد شد.

برچسب ها:
اشتراک گذاری