عقیم سازی در سگ های خانگی

04 اردیبهشت 3

عقیم سازی در سگ های خانگی

عقیم سازی یک روش جراحی تخصصی است که بر روی سگ ها انجام میشود. این کار می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها، رفتارهای ناخواسته و درگیری با سگهای دیگر را کاهش دهد.


افسانه های زیادی پیرامون عقیم سازی وجود دارد و باید قبل از تصمیم گیری در مورد آن، برای یادگیری حقایق وقت بگذارید. در ادامه به نکاتی اشاره شده که شما باید در مورد عقیم سازی سگ خود بدانید.

عقیم سازی سگ نر:

در این جراحی، دامپزشک جراح سگ را تحت بیهوشی قرار می دهد، برشی بالای کیسه بیضه ایجاد می کند، سپس بیضه ها را از طریق آن برش خارج می کند.

گاهی اوقات برش به بخیه نیاز دارد، و جهت پیشگیری از لیسیدن محل بخیه، سگ به گردنبند الیزابت احتیاج دارد که به عنوان “کلار” نیز شناخته می شود. پس از حدود دو هفته، محل جراحی کاملاً بهبود می یابد و سگ می تواند زندگی سالم و عادی خود را ادامه دهد.

مزایای عقیم سازی سگ:

مزیت اصلی عقیم سازی، پیشگیری از افزایش بیش از حد جمعیت سگ ها است.

سگ های نر عقیم نشده به علت ترشح هورمون تستوسترون و برای اینکه قلمروی خود را علامت گذاری کنند سعی می کنند برای جلب توجه سایر سگ ها تا بالاترین ارتفاع ممکن در دیوار، روی درختان و روی ستون ها ادرار کنند. البته سگ های عقیم شده هم تمایل به این کار دارند ولی شدت و تمایل به این کار بعد از عقیم سازی سگ ها کاهش می یابد و در نتیجه آرام تر می شوند.

با انجام عقیم سازی، سگ هایی که جسور و پرخاشگر، کم تحرک، غیر اجتماعی و آموزش ندیده هستند، آرامتر شده و رفتارهای پرخاشگری کمتری را نسبت به سگ های نر دیگر نشان داده و کمتر با آنها درگیر می شوند. آنها همچنین کمتر تمایل به سلطه گری پیدا می کنند.

سگ های نری که عقیم نشده باشند رفتارهای جنسی مثل لیس زدن آلت تناسلی خود، سوار شدن روی سگ های دیگر و حتی روی بالش، روی پاهای افراد و… را دارند، عقیم سازی سگ ها باعث کاهش این رفتارهای جنسی شده و حتی باعث افزایش توجه او به والدینش می شود.

عقیم سازی سگ های نر باعث می شود وقتی آنها سگ ماده ای را می بینند رفتارهایی مثل بی قراری و ریزش آب دهان را نداشته و بر طبق رفتارهای جنسی خود عمل نمی کنند و خیلی عادی رفتار می کنند.

در بیشتر سگ های بزرگتر از پنج سال خطر ابتلا به بزرگ شدن پروستات، کیست و عفونت پروستات وجود دارد. عقیم سازی سگ های نر باعث کاهش و رفع مشکلات و بیماری های مربوط به پروستات می شود.

تومور یا سرطان بیضه در حدود ده درصد از سگ ها بروز میکند. سگ های مبتلا به کریپتورکیدیسم نهان بیضگی که همیشه بیضه های خودشان را داخل شکم شان جمع می کنند، بیشتر به سرطان بیضه دچار میشوند. برای پیشگیری از ابتلا به سرطان بیضه حتماً او را عقیم کنید.

فیستول مقعد نوعی بیماری است که باعث عفونت و تورم بافت های اطراف مقعد می شود. عقیم سازی باعث کاهش ابتلای سگ ها به این بیماری می شود.

در سگهای مسن، عقیم کردن، اندازه پروستات بزرگ شده را کاهش می دهد.

عقیم سازی در چه سنی باید انجام شود؟

سگ نر پس از هشت هفته در هر زمان می تواند عقیم شود. سالها، اکثر دامپزشکان توصیه می کردند که بهتر است برای عقیم سازی تا رسیدن بلوغ (در شش ماهگی) صبر کرد و برخی هنوز هم این توصیه را قبول دارند.

سگهایی که در سنین قبل از شش ماهگی عقیم می شوند به طرز قابل توجهی از سگهایی که بعد از بلوغ عقیم می شوند، کوچکتر هستند. زیرا هورمون تستوسترون در روند رشد استخوان ها نقش مهمی دارد و با حذف تستوسترون در حین بلوغ، رشد استخوان ها زود تر متوقف می شود.

اگر بیضه های سگی هنوز پایین نرفته است نیز باید او را عقیم کنید. زیرا سگهای مبتلا به نهان بیضگی بیشتر از سگهای دیگر مستعد ابتلا به تومورهای بیضه هستند. بنابراین، عقیم سازی این سگها اهمیت زیادی دارد.

عقیم سازی سگ ماده

عقیم سازی سگ ماده روش های مختلفی دارد.

  • برداشتن تخمدانها
  • برداشتن رحم
  • برداشتن کامل رحم و تخمدانها
  • بستن لوله های رحمی

فواید عقیم کردن سگ ماده

پیشگیری از سرطان پستان: اگر سگ خود را قبل از اولین پریود عقیم کنید احتمال سرطان پستان در او تقریباً به صفر می‌رسد.

عقیم کردن پس از خونریزی اول احتمال ابتلا به سرطان پستان را به هفت درصد و بعد از خونریزی دوم به ۲۵ درصد می‌رساند.

عقیم کردن حتی در سگ هایی که تومور دارند نیز می‌تواند مفید باشد، زیرا منشا تولید استروژن برداشته می شود در نتیجه گسترش تومورها متوقف خواهد شد.

عقیم کردن از بیماری پیومتر پیشگیری میکند. پیومتر نوعی عفونت رحمی است که در هنگام پریود سگ به وجود می آید و اگر درمان نشود سگ از بین می‌رود.

همچنین عقیم سازی منجر به زندگی طولانی تر و سالم تر، جلوگیری از حاملگی ناخواسته، عدم خونریزی روی فرش و دیگر وسایل منزل، جلوگیری از جمع شدن سگ های نر در اطراف خانه و پیشگیری از سرطان رحم و تخمدان میگردد.

آماده کردن سگ برای جراحی:

دامپزشک قبل از جراحی معمولاً آزمایش خون درخواست می دهد تا مطمئن شود سگ شما برای انجام جراحی سالم است و هیچ گونه بیماری و مشکلی که در انتخاب بیهوشی تأثیر بگذارد، ندارد. به طور معمول، سگ های جوان و سالم مشکلی ندارند.

سگ نباید حداقل هشت ساعت قبل از جراحی غذا بخورد زیرا بیهوشی ممکن است باعث حالت تهوع شود. نوشیدن آب معمولاً مشکلی ایجاد نمیکند، اما باید با دامپزشک مشورت کنید.

جراحی عقیم سازی معمولاً ساده است. دامپزشک به شما دستورالعمل هایی برای مراقبت های بعد از جراحی می دهد و سگ شما احتمالاً طی دو هفته بهبود می یابد.

سگهای نر معمولاً می توانند در همان روزی که عمل می کنند به خانه برگردند.

برخی سگها ممکن است کمی حالت تهوع داشته باشند و یکی دو روز بی اشتها شوند. نباید او را مجبور به خوردن غذا کنید، حتی اگر چند وعده غذایی را از دست بدهد، مشکلی ایجاد نمیشود.

طی چند روز اول پس از جراحی، کیسه بیضه سگ متورم خواهد شد و اگر سگ محل برش را لیس بزند، این تورم تشدید می شود.

اگر او مدام بخیه ها را لیس میزند، گردنبند الیزابت یا “مخروط شرم” میتواند به او کمک کند.

اگر دامپزشک از بخیه استفاده کرده باشد، بسته به نوع نخ استفاده شده، احتمالاً پس از حدود هفت تا ۱۰ روز لازم است آنها را بردارید. برخی از بخیه های مدرن پس از مدت زمان مشخصی به خودی خود می ریزند.

به طور معمول، بیشتر سگ ها می خواهند روز بعد از جراحی بازی کنند، اما بهتر است فعالیت او را برای چند روز محدود کنید تا بخیه ها باز نشوند.

ممکن است کبودی های خفیفی می تواند در اطراف برش ایجاد شود.

اگر ترشحاتی از محل برش وجود دارد یا به نظر می رسد سگ شما بیش از حد درد می کشد، با دامپزشک خود مشورت کنید. به ندرت پیش می آید که سگی به داروی مسکن احتیاج داشته باشد.

اگر از گردنبند الیزابت برای جلوگیری از لیسیدن محل بخیه ها استفاده کنید، ممکن است سگتان در راه رفتن دچار مشکل شود و به درها و میزها برخورد کند. با این وجود، بهتر است آن را حتی در هنگام خواب نیز استفاده کنید، زیرا لیسیدن می تواند از بهبود صحیح محل برش جلوگیری کند.

در صورت مشاهده علائم یا تغییرات غیرمعمول با دامپزشک تماس بگیرید. ممکن است بلافاصله پس از جراحی متوجه شوید که سگ شما احساس بی حالی میکند یا انرژی کمی دارد. قبل از شروع نگرانی، به او کمی فرصت بدهید تا بهبود یابد.

عقیم سازی در کلینیک سفید

منبع:

https://dogtime.com

برچسب ها:
اشتراک گذاری