چرا گربه ها به جویدن اشیا علاقه داند؟

10 فروردین 3

چرا گربه ها به جویدن اشیا علاقه داند؟

بعضی از گربه ها از جویدن اشیاء لذت می برند. اشیاء پلاستیکی از جمله مواردی هستند که بسیاری از گربه ها جویدن آنرا دوست دارند، اما چرا؟ و آیا این کار برای آنها خطرناک است؟

جویدن طبیعی گربه

گربه هایی که دندان در می آورند، بیشتر از گربه های بالغ به جویدن علاقه دارند و این کاملا طبیعی است. دندانهای شیری بچه گربه از سن ۳ تا ۷ ماهگی شروع به افتادن کرده و با دندانهای دائمی جایگزین می شوند. دندانهای شیری در زمانهای مختلفی می افتند ولی علاقه به جویدن در طی این چهار ماه بسیار بیشتر است و معمولا تا زمان رویش هر ۳۰ دندان دائمی گربه، طول میکشد.

بچه گربه ها دوست دارند با اشیاء کوچک بازی کنند و گاهی با درپوش بطری یا نوارهای پلاستیکی بازی کرده و آنها  را در دهان خود قرار می دهند. هنگامی که آنها بافت پلاستیکی را در دهان خود احساس می کنند، اغلب رفتار خود را ادامه می دهند و دنبال اشیائی با بافت مشابه میگردند.

گربه های بزرگسال نیز ممکن است جویدن بعضی اشیا را دوست داشته باشند. اشیاء پلاستیکی گره خورده یا برخی خوراکی های خوشمزه از مواردی هستند که گربه ممکن است برای برطرف کردن حس کنجکاوی خود آنها را بجود. بعضی از گربه ها بیشتر از بقیه ماجراجو هستند و ممکن است برخی اشیاء را لیس بزنند یا گاز بگیرند تا  ببینند چه اتفاقی می افتد و زمانی که آن شیء یک صدای سرگرم کننده یا طعم جالب داشته باشد این کار را ادامه میدهند. کیسه های پلاستیکی مواد غذایی نیز ممکن است گربه ها را جذب کند.

بعضی گربه ها برای تسکین درد دندان خود به جویدن پلاستیک روی می آورند که در اینصورت باید به دامپزشک مراجعه شود.

جویدن غیر طبیعی گربه

پیکا در اصطلاح به معنی خوردن موادی است که ارزش غذایی ندارند. از آنجا که پلاستیک ارزش غذایی ندارد، می توان گفت گربه ای که به جویدن پلاستیک عادت دارد، پیکا دارد. بیشتر گربه ها به دلیل طعم جذاب اشیاء پلاستیکی و یا بازی کردن با آنها به جویدن پلاستیک علاقه مند شده اند. اما ممکن است برخی گربه ها به علت درد، استرس و در پاسخ به تنش و استرس خود، به انجام کارهای غیر منطقی و پیکا روی آورند.

مشکلات جویدن پلاستیک

جویدن بعضی از اشیاء پلاستیکی برای گربه کاملا بی خطر است، اما برخی دیگر از اشیاء پلاستیکی خطرات زیادی را برای گربه ایجاد می کنند. اشیاء پلاستیکی کوچک که گربه میتواند آنها را به راحتی در دهان خود جای دهد، با خطر خفگی گربه همراه هستند. همچنین بلع اشیاء پلاستیکی نیز خطرات زیادی را به دنبال دارد.

اشیاء پلاستیکی می تواند موجب انسداد شده و از عبور غذا و آب جلوگیری کرده، و در صورتی که دارای لبه ها و یا گوشه های تیز باشند احتمال سوراخ شدن یا پارگی معده و روده وجود دارد. اگر گربه پلاستیک را خورده باشد، باید قطعه پلاستیکی خارج شود. برای این کار گاهی دامپزشک توصیه می کند که گربه را وادار به بالا آوردن محتویات معده کنید، اما این مورد برای تمام اشیاء پلاستیکی جوابگو نیست. در اغلب موارد، جراحی یا آندوسکوپی برای خروج ماده پلاستیکی انجام می شود. این روش ها نیازمند بیهوشی عمومی هستند و بدون خطر نیستند، بنابراین همواره پیشگیری از خوردن اشیاء پلاستیکی بهتر از درمان است.

پیشگیری از جویدن پلاستیک

باید استرس و اضطراب در گربه ها کاهش یابد. فرومون ها می توانند به گربه در یک محیط جدید و یا کنار آمدن با تغییراتی که در محیط رخ می دهد، کمک کنند، داروها می توانند موارد جدی اضطراب را کاهش دهند، و مکمل ها نیز به طور طبیعی در آرامش بخشیدن به گربه کمک می کنند. با کمک به جلوگیری یا کاهش میزان استرس احتمال این که آنها عادت جویدن پلاستیک را کاهش دهند، وجود دارد. انجام کارهایی مانند اجازه دادن به گربه خانگی تا به آرامی به چیزهای جدید عادت کند، جلوگیری از مواجه شدن با گربه های بیرون از خانه با بستن پرده ها، و انجام برخی روش های دیگر نیز می تواند به جلوگیری از استرس گربه کمک کند.

بهترین راه برای جلوگیری از جویدن اشیاء پلاستیکی، دور کردن آنها از دسترس گربه است. یک روش عالی دیگر برای دور کردن گربه از اشیاء پلاستیکی، سرگرم کردن گربه با وسایل غیر پلاستیکی است. برای اینکار استفاده از اسباب بازی های پارچه ای و لیزری مخصوص پت توصیه می­شود.

منبع:

https://www.thesprucepets.com/cats-chewing-plastic-553932

برچسب ها:
اشتراک گذاری