کم آبی و عوارض آن در گربه ها

06 اردیبهشت 3

کم آبی و عوارض آن در گربه ها

کم آبی در گربه ها، عدم تعادل آب و الکترولیتها در بدن است و می تواند عوارض جدی برای پت و انسانها ایجاد کند. آب ۸۰ درصد بدن گربه را تشکیل می دهد و برای کلیه فرآیندهای بیولوژیکی او از جمله گردش خون، هضم و دفع لازم است.

چه عواملی باعث کم آبی در گربه ها می شود؟

کمبود آب بدن هنگامی اتفاق می افتد که سطح مایعات به کمتر از حد طبیعی برسد این امر به دلیل کاهش میزان جذب آب یا افزایش هدر رفتن مایعات است. گرمای بیش از حد هوا، افزایش فعالیت یا استفراغ یا اسهال، همگی می توانند منجر به از دست دادن مایعات در گربه ها شوند. بسیار مهم است که گربه برای حفظ هیدراتاسیون بدن، همیشه به آب شیرین دسترسی داشته باشد.

گربه به چه میزان آب احتیاج دارد؟

از آنجا که سوخت و ساز بدن گربه بالاست، برای حفظ دمای بدن به آب بیشتری احتیاج دارد. به طور کلی، یک گربه بالغ تقریباً باید به اندازه کالری دریافتی، آب بنوشد. غذای خشک گربه ۷ تا ۱۲ درصد آب دارد، در حالی که مواد غذایی کنسرو شده می توانند تا ۸۰ درصد آب را تامین کنند. گربه هایی که فقط غذای خشک می خورند، به اندازه آنهایی که غذای کنسروی می خورند، آب از غذای خود دریافت نمی کنند و برای تامین میزان آب مورد نیازشان باید به آب آشامیدنی تمیز دسترسی داشته باشند.

علائم عمومی کم آبی در گربه ها چیست؟

  • چشمهای گود رفته
  • بی حالی
  • از دست دادن اشتها
  • دهان خشک
  • افسردگی
  • افزایش ضربان قلب
  • کاهش خاصیت ارتجاعی پوست
  • نفس نفس زدن

اگر بدن گربه من کم آب شود چه کاری باید انجام دهم؟

کمبود آب بدن ممکن است یک مشکل اساسی را نشان دهد. اگر گمان می کنید گربه شما دچار کمبود آب بدن است، سریعاً او را نزد دامپزشک ببرید. شما ممکن است با بلند کردن پوست در پشت گردن گربه یا بین تیغه های شانه، کمبود آب بدن را در خانه تشخیص دهید – مگر اینکه گربه شما اضافه وزن داشته باشد یا بیش از حد لاغر باشد. در حالت طبیعی پوست وی باید فوراً به وضعیت عادی برگردد. اگر او دچارکمبود مایعات باشد، ممکن است پوست کشیده شده به سرعت به حالت عادی برنگردد. با این حال، اغلب اوقات، علائم کم آبی بدن چندان مشهود نیست و فقط یک دامپزشک می تواند تشخیص و درمان مناسب را ارائه دهد.

کدام گربه ها مستعد کم آبی هستند؟

گربه هایی که از بیماری های مختلفی مانند اختلالات کلیوی، سرطان و پرکاری تیروئید رنج می برند، بیشتر مستعد ابتلا به کم آبی هستند. گربه های سالخورده و همچنین گربه های دیابتی که وضعیت آنها به طور منظم کنترل نمی شود نیز در معرض خطر کم آبی قرار دارند.

کم آبی بدن چگونه درمان می شود؟

دامپزشک مایعات داخل وریدی یا زیر جلدی را تجویز می کند و در صورت لزوم آزمایش های را نیز انجام می دهد تا علت اصلی بیماری را مشخص کند.

چگونه می توان از کمبود آب بدن جلوگیری کرد؟

همیشه آب تمیز برای گربه خود تأمین کنید و برای اطمینان از تازگی و سلامت آب، آن را مرتباً تغییر دهید. همچنین، فراموش نکنید که برای جلوگیری از آلودگی با باکتری ها، هر روز کاسه آب گربه خود را بشویید.

برای دسترسی آسان تر، کاسه های آب زیادی را در اطراف خانه قرار دهید.

اگر گربه شما در حال بهبودی از اسهال یا استفراغ است، به او یک تکه مکعبی یخ بدهید تا در ابتدا با لیس زدن و دریافت مقادیر کمی آب در فواصل منظم، از افزایش سریع مایعات در بدن جلوگیری شود.

میزان مصرف آب گربه خود را کنترل کنید. اگر متوجه شدید که او بیش از حد معمول آب می نوشد، با دامپزشک خود ملاقات کنید.

منبع: WebMD

اشتراک گذاری