گربه جهان را چگونه می بیند؟

05 اردیبهشت 3

گربه جهان را چگونه می بیند؟

آیا تا به حال فکر کرده اید که گربه ها دنیا را چگونه می بینند؟

وقتی از چشمان شگفت انگیز صحبت میکنیم اغلب به چشم پرندگان و ماهی ها اشاره میکنیم. نیکولای لام هنرمندی است که سعی در به تصویر کشیدن جهان از چشم گربه ها داشته است. او با کمک دامپزشکان و چشمپزشکان، ایده خود را در مورد این که صحنه های مختلف از دریچه چشم یک گربه چگونه به نظر می رسد، را اجرا کرده است.

میدان دید گربه ها گسترده تر از انسان هاست، تقریبا ۲۰۰ درجه به جای ۱۸۰ درجه، ولی قدرت بینایی آنها خیلی خوب نیست و چیزهایی که انسان ها می توانند از ۳۰ متری به خوبی ببینند، گربه ها باید از ۶ متری ببینند.

گیرنده های مختلف نور در شبکیه چشم گربه ها وجود دارد که آنها را در نور کم نیز قادر به دیدن میکند. سلولهای مخروطی چشم در انسانها وظیفه دریافت نور و تفکیک جزئیات تصویر را دارند، در گربه ها (و سگ ها) تعداد سلول های استوانه ای بیشتر از سلول های مخروطی است که این سلول ها در نور کم به خوبی عمل کرده و مسئولیت دید در شب را دارند. سلول های استوانه ای مسئول حرکات سریع و تیزبینانه چشم گربه نیز هستند.

گربه ها رنگها را نیز متفاوت از انسانها میبینند. برخی از دانشمندان تصور می­کنند که گربه ها قادر به دیدن دو رنگ هستند. به نظر می رسد گیرنده های نور موجود در چشمان گربه  به دو طیف نور آبی – بنفش و زرد متمایل به سبز  حساس می باشند و همچنین قادر به دیدن مقدار کمی نیز رنگ سبز هستند. به عبارت دیگر گربه ها نسبت به دو رنگ سبز و قرمز کوررنگ هستند.

نیکولای لام با تحقیقات گسترده توانسته موارد زیر را در مورد چشمان گربه به تصویر کشیده است.

تصویر بالا از دید چشم انسان و تصویر پایین از دید چشم گربه می باشد:

برچسب ها:
اشتراک گذاری