گربه نژاد پرشین

09 فروردین 3

گربه نژاد پرشین

تاریخچه

گربه ایرانی سالهاست که در صدر جدول محبوبیت قرار دارد. این گربه نخستین بار در اولین نمایشگاه گربه‌ها،که در سال ۱۸۷۱ در کریستال پالاس بریتانیا برگزار شد، به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه توسط هریسون وییر “پدر نگهداری از گربه های خانگی ” برگزار شد، و انواع مختلفی از این نژاد به نمایش گذاشته شدند و به راحتی در صدر توجه علاقه مندان قرار گرفتند.

نام نژاد گربه ایرانی یا پرشین اولین بار در سال  ۱۸۷۱ در انجمن Cat Fanciers (CFA) و هم زمان با شروع به کار انجمن، ثبت شده است. اجداد مو بلند گربه ایرانی در اوایل دهه ۱۵۰۰ میلادی در اروپا مشاهده شده اند. طبق اسناد موجود، آنها احتمالاً توسط رومیان و کاروان های فنیقی از ایران و ترکیه به قاره اروپا آورده شده اند. همچنین اعتقاد بر این است که ژن مغلوب مو بلند به طور طبیعی در گربه هایی که در منطقه کوهستانی ایران زندگی می کنند، ظاهر می شود.

برخی از این گربه های ایرانی در دهه ۱۶۰۰ توسط Pietro della Valle (1586-1652) که یک جهانگرد ایتالیایی بود وارد ایتالیا شدند. او در دستنوشته های خود، گربه ایرانی را گربه ای خاکستری با موهای بلند و ابریشمی توصیف کرده است. گربه های ایرانی یگری توسط Nicholas-Claude Fabri de Peiresc، ستاره شناس، از ترکیه به فرانسه آورده شدند و بعدها نیز گربه های ایرانی توسط سایر مسافران به انگلیس آورده شدند.

در اوایل دهه ۱۹۰۰ ، گربه های پرشین در صدر محبوبیت قرار داشتند. گربه های ایرانی آبی در رده بعدی قرار داشتند. علاقه ملکه ویکتوریا که خود صاحب دو گربه پرشین بود، موجب افزاش محبوبیت این نژاد شده بود. در دهه ۱۹۰۰ ، انجمن Cat Fanciers (CFA)  گربه های پرشین را به عنوان مو بلند به رسمیت شناخت.

خصوصیات ظاهری و فیزیکی

گربه پرشین (ایرانی) جثه ای متوسط تا بزرگ دارد، بدن آنها عضلانی است و صورتی دلنشین دارند. سر بزرگ و گرد، گوش های کوچک و دم نسبتاً کوتاه از ویژگی های گربه پرشین است. این گربه در ابتدا با یک پوزه کوتاه شناخته شد، با گذشت زمان این ویژگی گربه ها، به ویژه در آمریکای شمالی شدت یافت. به دلیل همین ویژگی، آنها مستعد ابتلا به برخی از بیماری ها هستند که به طور خاص بر سینوسها و تنفس آنها تأثیر می گذارد. علاوه بر این، پوزه کوتاه گربه های ایرانی کوتاه آنها را مستعد جمع شدن گرد و غبار در داخل سوراخ بینی می کند و نفس کشیدن را برایشان دشوار می کند.

گربه پرشین دارای پوشش بلند و ابریشمی است که لمس آنها را دلنشین می سازد. رنگ نقره ای محبوب ترین رنگ برای گربه های ایرانی است. بیش از ۸۰ رنگ از جمله مشکی، آبی، کرم و دودی و… از این نژاد موجود است.

خصوصیات اخلاقی

این گربه ها می توانند برای مدت طولانی غیرفعال باشند و به دلیل همین ویژگی به آنها “مبل خز دار” گفته میشود. البته این ویژگی چندان مطبوع نیست. گربه های ایرانی بسیار باهوش هستند و از بازی کردن لذت میبرند، اما حس کنجکاوی آنها مانند سایر گربه ها نیست.

اگر دنبال یک گربه شیرین و سر به راه هستید، گربه پرشین میتواند یک همدم ایده آل برای شما باشد. این گربه بسیار دوست داشتنی است و شما از داشتن او مسرور خواهید بود، ضمنا گربه پرشین شما را برای جلب توجه، آزرده نخواهد کرد.

نگهداری

گربه های پرشین به نگهداری قابل توجهی احتیاج دارند. این گربه برای نگه داشتن موهای زیبای خود به نظافت روزانه نیاز دارد. بعضی از والدین این گربه ها موهای بلند پت خود را به خصوص در اطراف مقعد کوتاه میکنند، تا از آلوده شدن با مدفوع جلوگیری کنند.

 

https://m.petmd.com/cat/breeds/c_ct_persian

 

اشتراک گذاری