گربه ها چطور حرف می زنند؟

01 اردیبهشت 3

گربه ها چطور حرف می زنند؟

گربه ها با صداهای مختلفی، احساس یا خواسته خود را بیان می کنند. والدین گربه می­توانند با توجه به  صدای گربه خواسته او را درک کنند. بعضی از گربه ها نسبت به دیگران سر و صدای بیشتری دارند. گربه شما ممکن است راههای مخصوصی برای بیان احساسات خود از طریق صدا داشته باشد. هر یک از صداهای گربه معنی و مفهوم خاصی دارند.

صدای گربه منحصر به فرد است و بعضی از نژادهای گربه پر سر و صداتر هستند. همچنین سن گربه نیز بر نحوه برقراری ارتباط آنها تأثیر گذار است. بچه گربه ها بیشتر سر و صدا می­کنند در حالی که گربه های بزرگتر اغلب ساکت­تر هستند.

انواع مختلف صدای گربه:

شایع ترین صدای گربه “میو” است. به طور کلی، این صدا برای جلب توجه مورد استفاده قرار می­گیرد. میو کردن بچه گربه ها تقریبا همیشه، به دلیل جستجوی عشق، شیر، یا توجه مادرشان است. در گربه های بزرگتر، اغلب برای جلب توجه انسان و گاهی برای برقراری ارتباط با حیوانات دیگر این صدا شنیده می­شود.

میو کردن گربه ها مفاهیم متفاوتی دارند. که در ادامه  به مفهوم صداهای مختلف گربه­ها می­پردازیم:

میو­ کردن طبیعی

اغلب ما با این نوع صدای گربه آشنایی داریم، زیرا متداول­ترین صدایی است که از گربه ها می­شنویم! به طور کلی، این صدا دارای شدت متوسط است و کوتاه یا طولانی نیست. گربه ها معمولا برای بیان خواسته خود این صدا را در می­آورند.

  صدای میووول

گربه­ها از این صدای کوتاه اغلب برای نشان دادن احترام و علاقه خود به والدینشان استفاده می کنند و ممکن است با مالیدن بدن خود روی پاهای والدین همراه باشد.

میو کردن طولانی و کش دار

این صدای گربه به این معنی است که پت شما تقاضای چیزی خاص را دارد. شما ممکن است این صدا را برای یادآوری زمان شام یا تفریح بشنوید. برخی از والدین از اینکه گربه با این نوع صدا آنها را در نیمه شب یا صبح زود برای صبحانه بیدار می­کند، شکایت دارند.

میوی مکرر

صدای معمول گربه ها اگر مکرر باشد نشانه این است که گربه شما هیجان زده شده است.

میوی بلند

صدای بلند گربه معمولا نشانه ترس یا صدمه دیدن گربه است.

میوی آرام

این نوع صدا به معنی شکایت و ناراحتی گربه و تقاضای توجه به او است. شما ممکن است این  صدا را وقتی که زمان شام گذشته است و ظرف غذا هنوز خالی است، بشنوید.

خرخر کردن

این صدا هم به معنی رضایت و خوشحالی گربه و هم به معنی نارضایتی و ناراحتی او می باشد. زمانی که صدای خرخر آرام را می شنوید گربه خود را لمس کنید و پشت گوش­هایش را نوازش کنید، گربه سعی دارد با صدای خرخر احساس رضایت و خوشحالی خود را به شما نشان دهد.

صدای خرخر بلند ممکن است دلیل درد و ناراحتی گربه باشد. تحقیقات نشان داده­اند که این صدا برای گربه تسکین دهنده­است.

 صدایی ریز مانند جیر جیر و  صدای نامفهوم بلند

این صداها نشانه هیجان گربه است. در برخی موارد این صدا آرام و گاهی نامفهوم و بلند شنیده می­شود.

این صدا گاهی در مواقعی که گربه قصد شکار (کمین کردن برای شکار پرنده) دارد و همچنین در مواقعی که دو گربه قصد درگیری با یکدیگر را دارند شنیده می­شود. برای گربه های خانگی که پرنده­ها را اغلب از پشت پنجره تماشا می­کنند، این صدا میتواند نشانه سرخوردگی و نا امیدی یا هیجان ناشی از پیش بینی شکار پرنده باشد.

 صدای شیون

این نوع صدای گربه نیز از دیگر صداهای گربه است که اگر یک بار شنیده است هرگز فراموش نمی­شود! با این صدای بلند این طور به نظر می­رسد که گربه درد دارد و یا  هنگامی که گربه در گرما قرار میگیرد این صدا شنیده می­شود.

این صدا اغلب توسط گربه هایی که عقیم نیستند هم شنیده می­شود. در واقع، گربه ها برای جذب جنس مخالف این صدا را در می آورند. با این صدای گربه به دیگران اطلاع خواهد داد که وقت جفت گیری است.

صدای هیس  

اغلب زمانی شنیده میشود که گربه حالت تهاجمی و یا ترس دارد، بنابراین وقتی گربه احساس تهدید، عصبانیت، حفظ قلمرو و یا درد دارد، این صدا را میشنویم. اگر صدای هیس یا Hissing برای مدتی ادامه داشته باشد، باید به دامپزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است نشانه ای از وجود درد در گربه باشد.

منبع:

https://www.purina.co.uk/cats/behaviour-and-training/understanding-cat-behaviour/what-do-cat-sounds-mean

برچسب ها:
اشتراک گذاری