گلوله مویی یا هربال در گربه ها چیست؟

10 فروردین 3

گلوله مویی یا هربال در گربه ها چیست؟

اگر گربه­ای داشته باشید حتما با توپ­های مو یا Hairball در استفراغ یا مدفوع آن­ها برخورد کرده­اید. استفراغ گاه به گاه گلوله های مویی برای اکثر گربه ها طبیعی است. اما اگر استفراغ مداوم باشد، یا به نظر می رسد دردناک است، ممکن است پای یک مسئله جدی در میان باشد.

چه چیزی باعث ایجاد گلوله­ های مویی می شود؟

همه گربه ها به لیسیدن خود میپردازند. زبان خاردار گربه مانند یک شانه کوچک عمل میکند که موهای سست را از بین می برد. بنابراین گربه ها هنگام لیس زدن بدن خود، موهای خود را نیز می بلعند. به طور معمول، موهای بلعیده شده از روده عبور کرده و با مدفوع دفع میشوند. هنگامی که موها در معده جمع می شود، گلوله های مو تشکیل میشود که با استفراغ خارج می شوند.

تشخیص گلوله ­های مو در گربه ­ها

وجود گلوله های مو  که به صورت موهای فشرده و نمدی شکل است برای اکثر گربه ها طبیعی است و ممکن است نیاز به اقدامات تشخیص خاصی نداشته باشد. اما اگر گلوله های مو به طور مکرر دیده می شوند، یا اگر استفراغ مکرر و سرفه بدون وجود گلوله های مو مشاهده میشود، نیاز به اقدامات تشخیصی اضافی مانند آزمایش خون و یا انجام روشهای تصویربرداری اشعه ایکس یا سونوگرافی وجود دارد.

رادیوگرافی های شکمی (اشعه ایکس) و  یا سونوگرافی شکمی ممکن است برای گربه ای که استفراغ می کند یا دارای گلوله های مویی مکرر است، توصیه شود. این کار برای ارزیابی سلامت معده از جمله عدم توانایی در تخلیه آن و همچنین سلامت دستگاه گوارش و روده ها انجام می شود. حتی در بعضی موارد، ممکن است آندوسکوپی از مری یا دستگاه گوارش انجام شود.

درمان گلوله­ های مویی

داروهایی که برای درمان گلوله های مویی وجود دارند اساساً سعی در چرب کردن گلوله های مویی دارند، این امر باعث می شود که گلوله های مویی راحت تر از طریق روده دفع شوند.

همچنین انواع مختلفی از غذاهای تجاری گربه وجود دارد که به منظور جلوگیری و کنترل گلوله های مویی به بازار عرضه می شود. بیشتر این رژیم ها از فیبر بالایی برخوردار هستند زیرا فیبر به حرکت طبیعی دستگاه گوارش کمک می کند. این روش ممکن است برای بعضی از گربه ها موثر باشد اما در همه موارد مؤثر نیست.

برای آن دسته از گربه هایی که گلوله های مویی مکرر دارند و یا در بیرون راندن آنها مشکل دارند، دامپزشک ممکن است مکمل های غذایی و یا داروهایی برای کمک به هضم غذا تجویز کند.

اگر بیماری هایی مانند بیماری انگلی، بیماری التهابی روده یا رشد باکتریها تشخیص داده شوند، باید درمان مناسب انجام شود.

پیشگیری از گلوله ­های مویی

استفاده از خمیرهای موسوم به مالت گربه و همچنین نظافت گربه یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای جلوگیری از بلع گلوله های مویی انجام دهید.

برس کشیدن منظم و یا شانه زدن موها، بخش زیادی از موهای سست گربه شما را قبل از اینکه بلعیده شود، خارج می کند.

 

 

منبع:

PetMD

اشتراک گذاری