آزمایشگاه

چرا پت شما به آزمایش خون نیاز دارد؟

پت های ما نمی توانند به ما بگویند که حالشان بد است. بررسی های منظم دامپزشک، انگل زدایی و رژیم غذایی سالم برای پت ما بسیار مهم است، اما این معاینات همیشه نمی توانند عملکرد اعضای داخلی آنها را نشان دهند. آزمایش خون یکی از ابزار تشخیصی در چک آپ­ های دوره ای محسوب می­شود. آزمایشات اطلاعات دقیق و به موقعی در مورد سلامت پت به دامپزشک ارائه می دهند.

آزمایش خون چه چیزی را نشان می دهد؟

آزمایشات خون عملکرد اندام های بدن، سیستم ایمنی و وجود بیماری را بررسی می کند. برخی از آزمایشات می­توانند برای تحریک یا سرکوب عضوی مورد استفاده قرار گیرند تا عملکرد آن را به طور خاص بررسی کند. آزمایشات جدید حتی توانایی بررسی ژنتیک پت را برای بیماری یا عفونت های خاص دارند.

آزمایشات روتین عملکرد کبد، کلیه ها و لوزالمعده را بررسی می کند. همچنین ممکن است آنزیم های این دستگاه­ها بررسی شوند، که نشان دهنده آسیب احتمالی عضلات و التهاب است. همچنین گلبول های قرمز و سفید خون بررسی می شوند که کم خونی، التهاب یا عفونت و پاسخ سیستم ایمنی بدن پت را نشان می دهد.

هر چند وقت باید آزمایش خون انجام شود؟

سن و شرایط پت شما معمولاً برای تعیین نیاز آنها به آزمایش خون لازم است. توصیه می شود آزمایش خون قبل از بیهوشی انجام شود، خصوصاً اگر مشکوک به مشکلی باشید. از آنجا که پت ها بسیار سریعتر از انسان پیر می شوند، آزمایش روتین سالانه برای آنها توصیه می شود.

آزمایش خون چگونه انجام می شود؟

آزمایش خون می تواند به راحتی و به سرعت در طی چک آپ های منظم انجام شود. مقدار کمی خون با خونگیری جمع آوری می شود، سپس در لوله های مخصوص قرار داده می شود و در آزمایشگاه بررسی می شود. طی خونگیری معمولا پت دردی احساس نمیکند.

آزمایشات روتین شامل موارد زیر هستند:

 وضعیت آب بدن، کم خونی، عفونت، سرعت انعقاد خون و وضعیت نسبی سیستم ایمنی در سی بی سی قابل تشخیص است. این آزمایش برای پت­ هایی که دارای علائمی مانند تب، استفراغ، اسهال، ضعف، رنگ پریدگی لثه یا از دست دادن اشتها هستند ضروری است. اگر پت شما به عمل جراحی نیاز دارد، این آزمایش همچنین می تواند اختلالات خونریزی یا سایر ناهنجاری های تشخیص داده نشده را تشخیص دهد. به طور کلی، آزمایش شمارش کامل سلولهای خون شامل بررسی موارد زیر است:

  • هماتوکریت (HCT): این آزمایش درصد گلبول های قرمز خون را برای تشخیص کم خونی و میزان هیدراتاسیون اندازه گیری می کند.
  • هموگلوبین و متوسط غلظت هموگلوبین در گلبولهای قرمز (Hb و MCHC): رنگدانه های حامل اکسیژن گلبولهای قرمز خون هستند
  • گلبولهای سفید (WBC): این سلولهای ایمنی بدن را نشان میدهند. افزایش یا کاهش در WBC نشان دهنده بیماری ها یا عفونت های خاصی است
  • گرانولوسیت و لنفوسیت/ مونوسیت: انواع خاصی از گلبول های سفید خون هستند.
  • ائوزینوفیل (EOS): نوع خاصی از گلبول های سفید خون هستند که ممکن است شرایط آلرژیک یا انگلی را نشان دهند.
  • شمارش پلاکت (PLT): این آزمایش سلول های تشکیل دهنده لخته خون را اندازه گیری می کند
  • رتیکولوسیت (RETICS): اینها گلبولهای قرمز نابالغ هستند. سطوح بالا نشان دهنده کم خونی است.
  • فیبرینوژن (FIBR): این آزمایش اطلاعات مهمی را در مورد لخته شدن خون فراهم می کند. مقادیر زیاد ممکن است نشان دهنده روز ۳۰ تا ۴۰ بارداری پت باشد.

آزمایشات بیوشیمیایی خون

آزمایشات بیوشیمیایی خون، عملکرد اندامها، وضعیت الکترولیتها، سطح هورمونها و موارد دیگر را ارزیابی می کنند. انجام این آزمایشات برای ارزیابی سلامت پت های مسن، پتی که علائم استفراغ، اسهال یا مسمومیت دارد و همچنین در موارد مصرف طولانی مدت دارو و در نهایت برای پت­هایی که نیاز به بیهوشی دارند، توصیه می­شود.

دامپزشک با معاینه پت شما نوع و چگونگی آزمایش خون را مشخص می کند

دیگر خدمات ما